torsdag 9 december 2010

Förnyad soffa.

I veckan fick min soffa nya kläder.
Så här såg den ut innan.
Jag har klätt om den en gång innan och då sprättade jag sönder dåvarande klädsel och sydde sen ett likadant. Eftersom jag har en soffa som är helt slät så var det inte helt lätt och jag sa att jag ALDRIG skulle göra om det...;)

Men så gick åren och den blev solblekt och scheeten (smutsig för er som inte förstår mig) och jag blev sugen på att köpa en ny. Funderade på en Ektorp men efter konsultation med plånboken så blev det istället nytt tyg för 1000 kr.

 


Denna gången har jag dock fuskat lite.
Jag fick en idé om att det är väl bara att lägga på och häfta fast. Hur svårt kan det va?
Inte så visade det sig. Jag var visserligen lite nogrannare än jag först tänkt men det tog ändå bara några timmar.
Eftersom ryggen och armstödet är lika höga så kunde jag använda ett helt tygstycke som jag häftade fast på undersidan.




Armstöderna vek jag och sydde ihop sidorna för hand. Lite bubbligt men jag är väl lite petig.
I hörnerna vek jag ihop överflödigt tyg och gjorde en "rand", det blev rätt okej.




 Dock är jag osäker på om jag vill ha en vit...kanske vore det snyggt med en linnesoffa...suck!

Jag la på mitt nya överkast för att göra den lite mörkare och mysigare till julen.
Jag har svårt att släppa allt rött jag brukar ha vid jul.
Lite i taget...


Önskar er en skön fredag!

3 kommentarer:

Hannis sa...

Vilka fina bilder från din hall och på tallrikshyllan.
Fanns mycket fint att studera där=))

Jädrans vilket jobb med soffan!
Det ser snyggt ut, måste ha varit lite knep och knåp för att få ihop det.
Bara att få till kanterna skulle driva mig till vansinne!

Ha en bra helg/
Kram Hannis

Betty sa...

Var inte osäker , det vita är jättefint framförallt ihop med den nya snygga pläden. Nu kunde jag inte hålla mig längre utan öppnade paketet , gissa om jag blev överlycklig ??? JIPPIE !!!
Du är väl för gullig som tänkte på mig , om du visste vad jag letat efter en så fin.

Tack söta du , hoppas du får en toppenhelg.

Massor av kramar från Bettan ! Vi ses på måndag !

Fröken Fräken sa...

Min förra soffa var ljusbeige, och hade klädsel som man inte kunde ta av och tvätta. Sydde nya överdrag till sitsen fera gånger, och det är sannerligen ett projekt man drar sig för. Men det blev ju helbra med att häfta fast tyget!
Nu har jag en soffa med tvättbar klädsel :-D