fredag 25 februari 2011

Fredagskeramik.


Nu tänkte jag återuppta ett gammalt fredagsämne, nämnligen keramik.
På torsdagskvällarna tillbringar jag 4,5 h med lera och glasyrer. Det är det roligaste jag har provat på och jag vill aldrig gå därifrån.
Så nu tänkte jag att på fredagarna så skulle jag visa er vad jag har gjort för nåt. Förhoppningsvis något fint.

Vi har ju inte gått så många gånger än så jag har tyvärr inget klart att visa denna gången.
Igår gjorde jag gipsformar som man kan använda om man lätt vill göra många likadana utav något.

Jag har planerat att göra the-koppar med fat i vår och då kommer jag att använda en sådan form. Fördelen med gips är att man kan lägga leran direkt i formen och slipper använda plastfolie. Det gör att gipset kan suga ur vattnet ur leran och då torkar den snabbare. Bra för mig som vill göra många saker!
Tyvärr blev inte mina formar så släta på insidan som det var tänkt men det kan jag slipa bort på själva leran.




Planen för helgen är att strunta i att jag fortfarande är sjuk och börja städa och göra vårfint här hemma. Såg på vädret att det ska bli lite varmare så jag ska även kunna putsa fönstren, det är väbehövligt!
Hoppas jag ska hinna med att göra lite keramik också.
Och naturligtvis kolla på när svenskarna spöar norge i skid-vm!


Jag önskar er en härlig helg!
Kramar Maria

1 kommentar:

Skogslyckan sa...

Ja heja Sverige! Kul med din keramik, är så spännande att få se de färdiga alsterna. Ha en fin helg trots att du är krasslig!
Kram Pia