tisdag 22 februari 2011

En glimt av vår

Idag skiner solen så härligt in genom mina fönster.
Tyvärr syns då allt damm så mycket tydligare. Mina planer på att städa helgen som var och göra vårfint har hemma gick inte som jag tänkt mig. Jag har haft en jobbig hosta och inte kunnat göra så mycket mer än att sitta still så städningen fick vänta.

Jag tänkte att jag iaf skulle byta gardiner och byta lite småsaker så det blir lite mer ljusa färger. Då kommer dock mitt lilla problem in.
I vanliga fall när jag byter årstid på inredningen hemma så betyder det nya gardiner, kuddar, skålar, vaser, ljuslyktor, allt som har färg på sig byts ut. Dessutom storstädar jag och naturligtvis putsar fönster.
Detta ska göras i en viss ordning eller framför allt så vill jag sätta upp gardinerna sist som en belöning på att jag är klar.
Som det är nu orkar jag inte storstäda och det är för kallt för att putsa fönstren...
Så med mina lätta tvångstankar har jag nu svårt för att bara byta gardiner, suck!
Väntar nog till helgen för att se om jag mår bättre då.


Lite vår kan jag ändå bjuda på.
I helgen när jag och mamma undersökte broderns nya trädgård hittade vi dessa små underbara knoppar.
Min svägerska kunde inte förstå varför vi plockade dem när de var så små men det är tradition i min familj att de första man hittar ska plockas oavsett storlek och då brukar det se ut så här.




Det svåra är att hitta vaser de passar i, speciellt om man inte brukar plocka så här små blommor så dessa fick ligga på ett lock från en nålask.
Jag tror att jag ska göra några minivaser på keramiken.

Nu ska jag se om jag inte orkar städa lite ändå innan jag måste gå till jobbet.

Kramar Maria!
 

4 kommentarer:

EvaB sa...

Så gör vi också; gläds åt att ta in vårens första blommor. Jag har genom åren skaffat mig olika små vaser med tanke på just detta. Snapsglas kan vara lagom till vissa blomster.
Må så gott!

Hannis sa...

Bli frisk i stället!
Städningen kan vänta=))
Men det var kul att läsa att det är fler som måste göra saker i en viss ordning!
Jag är hopplös på det sättet*skrattar*

Det där med knopparna tolkar jag som ett vårtecken.
Det finns hopp med andra ord!

Kram Hannis

Norregård sa...

Krya på Dig! Vårstädningen kan vänta;o)

Kram Malin

Fröken Fräken sa...

Jag säger också, skjut på städningen! Men jag förstår dig, jag vill ju få göra om allt på samma gång! Inte byta gardiner en helg och sedan få vänta till nästa helg med kuddarna... för tyvärr hinner och orkar jag inte pyssla så mycket på vardagarna när jag jobbar.