tisdag 2 februari 2010

Brödrecept

Idag blir fortsätttning på igår. Tanken från början igår var att receptet på brödet skulle varit med men jag slänger ju bara i lite i en bunke så jag gav upp, dessutom var jag lite för trött.

Men idag är en ny dag så här kommer receptet:

Det blir 2 limpor som ska gräddas i formar.
   
     6,5 dl filmjölk
     2 tsk bikarbonat
     1 tsk bakpulver
     1,5 dl brödsirap
     0,5 dl linfrön
     0,5 dl krossade linfrön
     0,5 dl solrosfrön
     0,5 dl kross    
     0,5 dl rågfingor el havregryn
     8 - 10 dl rågsikt

Blanda filmjölk med bikarbonat och bakpulver. Häll i sirapen och de torra ingredienserna. Man ska kunna klicka i degen inte hälla.
Lägg i formar (smöra och bröa eller klä med bakplåtspapper) och grädda längst ner i ugnen på 150 grader i 1,5 h.

     När jag bakar dessa bröd mäter jag aldrig de torra ingredienserna. Just denna varianten är nedskriven när en kompis frågade hur jag gör och inte nöjde sig med att jag tar lite sånt plus lite sånt...
 Tänk bara på att ta mindre mjöl när du ökar på nåt annat.

Hoppas att det blir gott!

Kram Maria!

5 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Hej Maria, välkommen till blogg världen, du kommer att stormtrivas. Tack för dina rara ord hos mig, jag blir så glad.
Så kreativt att baka så gott bröd, önskar att jag hann med sånt.
Kram på dig/Ingela.

Hannis sa...

Ahh!
Det lät gott och enkelt att göra.
Passar mig som inte har tålamod med att vänta på jäsning=))

Kram Hannis

lottens vita och gröna sa...

guuu så gott, och nyttigt som bara den med ju!
tack för det och må så gott, varmrkram lotten

Vita drömmar och choklad sa...

Hej!
Längesedan jag bakade det brödet nu. Jättegott bröd! Kanske nåt att ta tag i i helgen som kommer.
Blir bra sugen av dina bilder. Kan riktigt känna lukten av det nybakade brödet ;)
Kram Milla

Anonym sa...

Me åhhh vad gott brödet såg ut! Snacka om gofrukost med leverpastej och gurka, det pålägget har jag nästan glömt bort :) Dax att återuppta detta pålägg. Kram kram på dig!
(vilka fina tags du har till dina sjalar)

Annika