tisdag 11 maj 2010

Balkongstart

Så har det gått ännu en vecka...
Vart tar tiden vägen?

 Denna våren har bara sprungit iväg. Jag har gjort mycket roligt så det är inte på nåt sätt synd om mig men ibland känner jag att jag skulle behöva en paus och bara stanna upp och göra ingenting.
Jag försöker att inte jobba på lördagarna men det blir ofta sena kvällar i veckan och det tar mycket tid från kvällen. Jag jobbar inte heltid så visst har jag tid över men jag har lite svårt att få nåt vettigt gjort innan jobbet. Nåja, kanske lär mig det nån gång...


Nu när våren och det varmare vädret kommit så kliar det i mina odlarfingrar. Som tur är har jag fri tillgång till en stor trädgård hos mina vänner och fler "står på kö".
Men naturligtvis vill jag ha fint även hemma på min balkong.
Alltså var det bara att ta på handskarna och sätta igång.



Tyvärr blir det lätt en dumpningsplats under vintern och det blir en salig blandning att slänga. Jag t.o.m hittade stammen från julgranen. 






Mellan lite skräp hittade jag några näsor som slagit sig ner i en liten hög jord och bildat nya små lönnar. Jag sparade dem och hoppas på att nån tar sig.



När jag röjt upp allt brôt börjar förvandlingen.
Först sätter jag markistyg i mellanrummet mellan plåten och överkanten för att få bort lite insyn.



Eftersom det inte blir så snyggt klär jag in hela balkongen med säckväv. I år var tyget inte lika brett så det går inte ända ner men jag tror jag kan trolla bort det.
Sen täcker jag den fula betongen med trall och i kanten lägger jag fin dansk sjösten.



Nu ska den bara fyllas med blommor. Det blev lite planterat i lådorna så länge. Får hålla mig med resten lite till, vi har fortfarande kallt på nätterna. Dessutom "lånar" jag mycket från mina föräldrars trädgård och dit ska jag nog i helgen.  



Det blev även en tomatplanta men den får stå inne i värmen så länge.

Just nu funderar jag på om jag ska våga mig på några pelargoner i år. Har aldrig gillat dem men nu är jag inte lika säker längre. Får se om det blir någon kruka över...



Inga kommentarer: