onsdag 20 juli 2011

Fotoläxa 4

Det blir inte mycket bloggande nu på sommaren och jag
 är inte heller inne och hälsar på er på era bloggar.
Det blir helt enkelt ingen tid framför datorn just nu.
Det finns så mycket annat mer vettigt att göra på semester...;)

Jag försöker följa med i Josefins fotoskola men det går sådär.
Denna gången handlade det om porträttfotografering och jag valde
mina brorsdöttrar till modeller. Jag borde nog väntat till nästa
 avsnitt som handlar om att fånga barn på bild.

I söndags fyllde dessa änglar (mestadels iaf) 1 år!
Dagen efter blev storebror 7 år så det var stort kalas på söndagen
och massa förberedelser dagarna innan. Eftersom jag åkte upp i fredags
tänkte jag i min enfald att det skulle bli mycket tid att foto barnen på.
Det blev det inte...

Men det blev ändå lite att visa upp.
Jag ställde in kameran på så litet skärpedjup den tillät och lät den
själv välja slutattid. Jag har ännu inte fått koll på hur jag ska få till alla
inställningarna själv men det kommer. Det blev i stort sett bländare
4,5 el 5 på alla kort. Nästa gång ska jag försöka redovisa bättre.





Innan jag skulle åka hem från kalaset så bestämde vi oss för att
 försöka ta de där fotona vi inte hunnit med. Dessutom ska ju 1-årsdagen
 dokumenteras ordentligt.
De var trötta och vi hade lite bråttom så det var inte läge att börja
fixa med tyger för att få en vit bakrund utan vi valde det rummet med mest
ljus och minst folk.

Jag har lärt mig genom åren att när man fotar barn så gäller det att
vara snabb för de sitter inte still nägra längre stunder ;)





Men emellanåt så gör de precis som man vill.




Det kan bli precis lika söta kort med lite konstiga miner för visst
är det det som barn är bäst på...



Visst är det väldigt roligt att ha så söta små tvillingtjejer i familjen
men det är inte direkt lättare med 2 st 1-åringar.






Tack till mina gulliga modeller för att ni ställde upp
och till mamma och pappa som lånade ut er!

2 kommentarer:

Josefin -Happy Days- sa...

Härliga bilder på busungarna du fått använda som modeller, och visst är det inte alltid lätt att fota de små? Där är det barnen som bestämmer om de är med på tåget eller inte. Men det var väl bra att du fick tillfället i akt att även öva lite inför detta kapitel i fotoskolan om just barnfotografering. :-)

Länkar till läxan!

Yohanna i Las Palmas sa...

Halloj!
Jag tittade också förbi för att se på läxan. Kul flickor, är de tvillingar alltså?
Ja det är inte lätta att fånga de små.
Hälsningar
Yohanna