onsdag 17 mars 2010

Påskägg

Som jag skrev igår har Hanna påbörjat ett äggcollage med bilder på inskickade påskägg.
Det blir alla typer av ägg både från de med och utan blogg. Du kan fortfarande lämna ditt bidrag så det blir ännu fler fina ägg.
Självklart vill även jag vara med och jag fick genast en idé.

Som oftast när jag får mina idéer så blir det lite krångligare än jag tänkt, så även denna gång...
Jag har sparat ägg från andra år men de ligger nog på ett bra ställe på vinden och där är det omöjligt att komma in så jag gick ut för att köpa ett nytt.

I första affären hittade jag inget i den storlek jag ville ha och jag tyckte dessutom att de var lite för dyra så som den äkta boråsaren jag är gick jag till nästa affär och nästa och nästa...
Ingen annan hade några ägg och tjurig som jag kan vara ville jag inte gå tillbaka till första stället så jag gick hem med tanken att hur svårt kan det vara att göra ett eget...

Tanken var att det skulle kläs in med tyll så stommen behövde inte vara så perfekt.
Jag började med att klä in ett styrolithjärta med tidningspapper.
(Hjärtat hade inte behövts utan det hade räckt med bara papper)




Efter det tog jag ett lager med vitt lakantyg.
Sedan rev jag tyllen i remsor och knycklade ihop och fäste med knappnålar. Nu var det faktiskt fördel med ett "mjukare" ägg så nålarna fastnade bättre.




Några band och lite vide så blev det så här:




Jag är nöjd med årets ägg. Nu ska jag bara plocka fram lite mer pynt sen är jag redo för påsken!



2 kommentarer:

Hannis sa...

Vilket gulligt!!
Ser ut som en riktig marängdröm=))

Blir så inspirerad av alla påskägg så jag funderar på att påskpynta jag med.

Kram Hannis

Vintage sa...

Underbara ägg! Så kul att pyssla lite...Kram susanne